Behoud ik mijn e-mailadres, wanneer ik overstap naar een andere internetprovider?

In de loop der jaren bouwen de meeste Nederlanders een respectievelijk adresboek op in hun e-mailaccount. Het is daarom erg vervelend als het e-mailadres na de overstap naar een andere internetprovider niet meer gebruikt kan worden.

Diverse internetproviders bieden de mogelijkheid om een e-mailadres aan te maken, bijvoorbeeld @tele2.nl of @kpn.com. Een nadeel van deze e-mailadressen is echter dat deze niet meer gebruikt kunnen worden als de overstap naar een andere provider wordt gemaakt. Hierdoor zijn de speciale e-mail only abonnementen ontstaan. Oude klanten kunnen het e-mailadres toch blijven gebruiken tegen een kleine maandelijkse vergoeding.

Alternatieven
Maar niet iedereen wil een betaald e-mailadres. Er zijn daarom ook diverse platformen die vrijstaande e-mailadressen aanbieden, bijvoorbeeld Hotmail of Gmail. Dit zorgt er voor dat de gebruiker niet gebonden is aan een internetprovider. Na een overstap kan de klant hetzelfde e-mailadres blijven gebruiken. Naast een e-mailadres via Hotmail of Gmail kan een e-mailadres ook gekoppeld worden aan een eigen domein of website, bijvoorbeeld naam@bedrijfsnaam.nl.

Nieuw e-mailadres
Als er toch voor een nieuwe e-mailadres gekozen moet worden is het verstandig om deze tijdig aan te maken. Hierdoor is er voldoende tijd om alle contacten op de hoogte te brengen van het nieuwe e-mailadres. Een gemakkelijke manier om dit te doen is door een algemene e-mail op te stellen en deze naar alle contacten in het adresboek te sturen.