Hoe zeg ik mijn huidige internetaansluiting op?

Als het contract met de huidige internetprovider afloopt of als de consument niet meer tevreden is over de internetverbinding kan worden gekozen voor een nieuw internetabonnement. Maar eerst zal het huidige abonnement opgezegd moeten worden.

Vaak pakt een nieuwe internetabonnement goed uit. De prijzen en internetsnelheden van abonnementen veranderen constant door technische ontwikkelingen. Zo wordt er bijvoorbeeld een steeds hogere internetsnelheid bereikt en wordt er op veel plekken in Nederland al glasvezelinternet aangeboden. Echter dient het huidige abonnement eerst succesvol op te zeggen, voordat er geprofiteerd kan worden van de voordelen van een nieuw internetabonnement.

Opzegtermijn internetabonnement
De meeste internetabonnementen hebben een looptijd van één of twee jaar. Na die tijd wordt het abonnement automatisch verlengd en geldt een opzegtermijn van één maand. Is het contract met de huidige provider nog niet verlopen en wilt men het abonnement toch opzeggen? Dan moet er vaak een afkoopsom betaald worden.

Overstapservice internetproviders
Een gemakkelijke manier om het huidige internetabonnement op te zeggen is door gebruik te maken van de overstapservice. Hierbij wordt het oude abonnement opgezegd door uw nieuwe provider. Een voorwaarde is echter dat beide providers deze service aanbieden en dat het huidige abonnement maandelijks opzegbaar is. Veel Nederlandse internetproviders bieden deze service, zoals KPN, T-Mobile, Ziggo, UPC, Telfort, XS4ALL en Tele2.

Zelf internetabonnement opzeggen
Als de huidige of nieuwe internetprovider geen overstapservice biedt zal men zelf het abonnement moeten opzeggen. Geadviseerd wordt om eerst een nieuw internetabonnement af te sluiten. In de bevestigingsbrief van de nieuwe internetprovider staat vermeld wanneer de diensten geleverd zullen worden. Vanaf die datum kan dus ook het oude internetabonnement worden opgezegd.