Wat is de Gedragscode Transparante Internetsnelheden?
Op websites van internetproviders worden vaak abonnementen aangeboden aan de hand van maximale internetsnelheden. Deze snelheden komen in sommige gevallen echter niet overeen met de daadwerkelijke internetsnelheden.
De Consumentenbond had een paar jaar geleden kritiek op deze manier van internetabonnementen aanprijzen. Providers adverteren met de maximale internetsnelheid, maar die komt in de praktijk niet altijd overeen met de daadwerkelijke snelheid. De Consumentenbond wil daarom dat klanten een beter inzicht krijgen in de verwachte daadwerkelijke snelheid. Door de kritiek van de bond en andere partijen, werd de Gedragscode Transparante Internetsnelheden opgesteld. In de Gedragscode werd onder meer opgenomen dat consumenten vooraf beter geïnformeerd moet worden door de provider over de verwachte daadwerkelijke internetsnelheid. De volgende providers hebben hun handtekening onder de gedragscode gezet: KPN, Tele2, UPC, Vodafone, Ziggo, CaiW, Concepts, Edutel, Solcon en NLkabel.
Om klanten een goed idee te geven van de daadwerkelijke internetsnelheid kan er een postcodecheck worden gedaan. Door de postcode en het huisnummer in te vullen wordt er een inschatting gemaakt van de internetsnelheid.